nationaal park Thy Stenbjerg

De mooiste plekjes in nationaal park Thy in Noord-Jutland

Tijdens onze vakantie bij de Limfjord in Noord-Jutland reden we ook een dag naar nationaal park Thy. In één dag konden we natuurlijk niet alles bekijken, dus we kozen voor een paar stops in het zuidelijke deel van het park, dat in totaal 55 km kust omvat met een strook duinen die soms wel 12 km breed is. We zagen zeehonden en vogels, beklommen een vuurtoren en een bunker en maakten een mooie wandeling over het strand en door de duinen. Dit was onze route.

Ben je nog op zoek naar een fijne vakantiewoning in Denemarken? Bekijk dan hier de Landal-parken in Denemarken of vind de perfecte ‘losse’ vakantiewoning op de website van Sol og Strand.

Zeehonden bij Anger Tange

Als eerste reden we naar Anger Tange, het uiterste zuidpuntje van nationaal park Thy. Oorspronkelijk hadden we hier met de veerpont naartoe willen gaan na ons bezoek aan Sneglehuset (het beroemde en fotogenieke schelpenhuisje van Denemarken). Maar die ferry vaart maar 1x per uur en toen we na 20 minuten wachten niet meer op de boot bleken te passen, besloten we niet op de volgende te wachten, maar onze plannen te wijzigen. Nu stonden we dus alsnog aan de overkant, maar deze keer waren we ernaartoe gereden.

Oorspronkelijk was dit trouwens een aaneengesloten stuk Deense kust, tot de zee in 1825 doorbrak. Nu is deze landtong een belangrijk vogelgebied. Vlak bij het aankomst- en vertrekpunt van de veerboot staat Svaneholmhus: een klein natuurcentrum met een trap naar het dak. Het loont de moeite om een verrekijker mee te nemen, want op de zandbanken voor de kust liggen regelmatig zeehonden te zonnen.

nationaal park Thy zeehonden

Wij hadden geluk: er lag inderdaad een groep zeehonden, ook al viel het nog niet mee om ze op de foto te krijgen. Daarvoor lagen ze toch net een beetje te ver weg.

Agger Strand

Iets ten noorden van Anger Tange ligt Agger Strand. Hier parkeerden we en liepen we eerst het strand op. Er is ook een pier waarop je een stukje de zee in kunt lopen.

nationaal park Thy Agger

Wat was de zee mooi ruig!

Wij vonden Agger Strand een heerlijke plek om lekker een tijdje te blijven plakken. We besloten hier te picknicken en liepen even het dorpje in om wat broodjes en drinken te halen. Ook vind je in het dorpje Fiskerhuset (een oude visserswoning) en De Sorte Huse (de zwarte huizen). Op beide plekken kun je normaal gesproken meer te weten komen over de het leven en de visserij hier. Maar toen wij er waren, was alles gesloten vanwege Corona.

Dat maakte ons niet uit. We liepen even een rondje door het dorpje, maar vonden het strand toch het mooist. Echt een plek om lekker lang te genieten van de zee, de zon en alle rust en ruimte om ons heen.

nationaal park Thy Agger

De vuurtoren van Lodbjerg

Toch stapten we na een tijdje weer in de auto, want we wilden nog meer mooie plekken in nationaal park Thy bezoeken. Ons volgende doel was de vuurtoren Lodbjerg Fyr.

nationaal park Thy Lodbjerg fyr

Toen deze in 1883 werd gebouwd, stond hij nog midden tussen de kale duinen. Inmiddels is er volop begroeiing in dit duingebied.

nationaal park Thy vuurtoren Lodbjerg

Je kunt de 133 treden tellende wenteltrap in de vuurtoren beklimmen (even een kaartje kopen in het theehuis). Boven heb je een geweldig uitzicht over de duinen en de zee.

nationaal park Thy Lodbjerg

Ik had alleen een beetje spijt dat we net best uitgebreid hadden geluncht in Agger. Het theehuis bij de vuurtoren ziet er namelijk ontzettend gezellig uit, met bloemetjesservies en een inrichting alsof de tijd er heeft stilgestaan (in positieve zin). Hier zou ik zeker nog een keer een kopje thee met zo’n lekker Deens zoet broodje willen bestellen.

Wandelen bij Stenbjerg

Voor nu gingen we weer verder, want we hadden nog andere plannen. Onze laatste stop was Stenbjerg Landingsplads. Daar parkeerden we bij het strand en gingen we op weg voor een wandeling van 4,5 kilometer.

Eerst liepen we het strand op langs de witte huisjes, die gebouwd zijn door vissers om hun werktuigen in op te slaan.

nationaal park Thy Stenbjerg Langdingsplads

De natuurlijke omstandigheden maken het onmogelijk om hier een haven aan te leggen. Daarom sleepten vissers hun schepen bij terugkomst van het vissen maar het strand op. Nog steeds kun je bij Stenbjerg Landingsplads schepen op het strand zien liggen.

nationaal park Thy Stenbjerg

Op het strand sloegen we linksaf en al gauw liepen we helemaal alleen op het brede strand.

nationaal park Thy Denemarken

Na een tijdje zagen we een pad tussen de duinen, waarover we weer landinwaarts liepen.

nationaal park Thy wandelen

Zo kwamen we weer steeds dichter bij het dorp. We passeerden de kerk van Stenbjerg en kwamen uiteindelijk langs deze bunker.

nationaal park Thy wandeling

De bunker is via een trap bereikbaar en hier keken we voor de laatste keer uit over de zee en de duinen van nationaal park Thy.

nationaal park Thy bunker

Het was niet ver meer van de bunker naar de parkeerplaats waar onze auto stond. Vanaf hier reden wij via het eiland Mors weer terug naar onze camping bij de Limfjord. Voor het noordelijke deel van nationaal park Thy moeten we nog maar eens terugkomen in Noord-Jutland, want het is ons hier uitstekend bevallen. Een volgende keer willen we graag nog wat noordelijker verblijven, bijvoorbeeld bij Landal Rønbjerg of Landal Grønhøj Strand.

Wil je deze plekken ook bezoeken? In deze post over de bezienswaardigheden bij de Limfjord die wij bezochten vind je een plattegrond waarop al onze stops staan aangegeven.

Tip: hou je van spectaculaire watersporten? In Klitmøller in nationaal park Thy worden ook elk jaar de Cold Hawaii Games gehouden. De wind, golven en watercondities maken van Klitmøller een perfecte plek voor spectaculaire watersporten. Hier komen watersportprofessionals van over de hele wereld samen om een week lang hun mooiste en meest gewaagde moves laten zien. Toeschouwers van de Cold Hawaii Games kunnen ook zelf meedoen aan activiteiten. In totaal heeft de kuststrook tussen Agger en Hanstholm twintig surflocaties, maar Klitmøller is de ‘surfhoofdstad’ van de regio.

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Denemarken deel ik mijn persoonlijke ervaringen en tips voor een vakantie in Denemarken met je. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Zweden, Noorwegen en Finland, en over Scandinavische lifestyle.