huisje op landal ronbjerg

Aanrader: Landal Rønbjerg aan de Limfjord in Noord-Jutland

Nadat we een paar jaar geleden twee weken kampeerden ten zuiden van de Limfjord in Denemarken, wilden we heel graag nog meer van Noord-Jutland zien. Afgelopen meivakantie was het zover: we reden naar vakantiepark Landal Rønbjerg, dat direct aan de Limfjord ligt. Wat een mooie plek – en met behalve de Limfjord heel veel voorzieningen direct voor de deur. En leuke uitstapjes in de buurt!

Ben je nog op zoek naar een fijne vakantiewoning in Denemarken? Bekijk dan hier de Landal-parken in Denemarken of vind de perfecte ‘losse’ vakantiewoning op de website van Sol og Strand.

Route naar Landal Rønbjerg

Het was voor ons (vanuit Enschede) ruim 700 km rijden naar Landal Rønbjerg. We gingen bijtijds weg en waren rond lunchtijd in Denemarken. Daar vertraagden we ons tempo en stopten we wat vaker. We lunchten op de eerste parkeerplaats na de Duits-Deense grens (mooi aangelegd met picknicktafels bij een meertje) en hielden een lange pauze in Kolding om te winkelen bij een paar Scandinavische winkels die we in Nederland niet hebben. Als laatste stop aten we een ijsje in natuurgebied Dollerup Bakker. En zo kwamen we rond een uur of half zes aan op Landal Rønbjerg.

Nederlands welkom in het hoofdgebouw

Bij de receptie werd ik snel en vriendelijk geholpen. Extra leuk: degene die ik tegenover me had, sprak Nederlands! Ze vertelde me waar ons huisje was en waar we alle informatie over het park konden vinden. Ook gaf ze ons de 6-cijferige code waarmee de voordeur open ging – je hebt dus geen sleutel(s) nodig.

(Mocht er nou geen Nederlands sprekende medewerker bij de receptie staan als jij aankomt, dan hoef je gelukkig nog geen Deens te spreken: je kunt er ook prima in het Engels of Duits terecht.)

Voordat we terugliepen naar de auto, keken we alvast heel snel even rond. We zagen het grote restaurant, het zwembad en bordjes naar nog meer activiteiten. Eén ding was duidelijk: we hoefden ons hier absoluut niet te vervelen.

zwembad van landal ronbjerg

Onze vakantiewoning

Maar voor vandaag was het tijd om onze vakantiewoning op te zoeken. Al gauw hadden we die gevonden. Als we wilden, mochten we de auto voor het uitladen van de bagage even voor ons huisje zetten. Maar de parkeerplaats was zo dichtbij, dat we hem gewoon meteen daar parkeerden.

huisje op landal ronbjerg

Na het intoetsen van de code stapten we onze vakantiewoning in. Wat zag het er knus uit! Het woongedeelte bestaat uit een eethoek aan de ene kant en een zithoek aan de andere kant. Daartussen is een halfhoog muurtje met aan de ene kant de keuken en aan de andere kant kasten met servies, maar ook een paar spelletjes. Alles is heel compact: de mini-vaatwasser past bijvoorbeeld onder de kookplaat en de oven.

vakantiewoning van landal ronbjerg

Aan de voor- en achterkant van het huis is een slaapkamer voor twee personen. Nou zijn onze jongste dochter en zoon inmiddels 15 en 16 en hebben ze allebei graag een eigen kamer – begrijpelijk. Dat kon gelukkig ook, want dit is een zogenoemd 4+2 huis. Halverwege het woongedeelte stond een ladder tegen de muur, die je iets omlaag en van de muur af kunt trekken als je hem wilt gebruiken. Via die ladder kun je dan een halfhoog zoldertje op kruipen. Daar liggen twee matrassen, zodat daar ook nog twee mensen kunnen slapen. Die mensen moeten dan wel makkelijke de ladder op en af kunnen klimmen natuurlijk. Het plafond op het zoldertje is laag en je hebt er verder geen kasten.

Persoonlijk zou ik dit huisje (ook wat betreft de ruimte in het woongedeelte) adviseren voor 4 personen. En wij waren met 4 personen, dus dat kwam goed uit! Wil je toch meer ruimte, dan zijn er ook grotere vakantiewoningen op Landal Rønbjerg.

Ook lekker: zowel voor als achter het huis was een zitje, zodat je op elk moment van de dag lekker buiten kunt zitten.

Avondwandeling

Ik had gelezen dat je vanaf het vakantiepark zo naar de Limfjord kon lopen. Dat wilden we na het avondeten nog wel even met eigen ogen bekijken. En inderdaad: een korte wandeling bracht ons eerst naar het hoofdgebouw en vlak daarachter stonden we al snel op een strandje aan de Limfjord. Fijn om er zo makkelijk naartoe te kunnen lopen. Het was al donker aan het worden, maar we bleven best nog een tijdje plakken op het strand om steentjes te keilen.

strand bij landal ronbjerg

Eiland Livø

In de Limfjord zagen we het eiland Livø liggen, dat vanaf 1911 een halve eeuw lang gebruikt werd om mannelijke misdadigers met een psychische aandoening onder te brengen. Dat leverde het eiland de bijnaam Duivelseiland op – dat spreekt tot de verbeelding. Ook was het eiland tijdens de Tweede Wereldoorlog een toevluchtsoord voor enkele verzetsstrijders, en later voor kunstenaars. Ik weet niet hoe het nu is, maar in 2022 had het eiland maar 6 permanente bewoners. Wel komen er elk jaar tussen april en september zo’n 30.000 toeristen om bijvoorbeeld te wandelen. Een mooi uitstapje vanaf Landal Rønbjerg, lijkt me. De overtocht kan wel wat ruig zijn heb ik gehoord en je moet zeker niet proberen om naar het eiland te zwemmen – het is verder weg dan je denkt.

De volgende ochtend

Bij aankomst omschreef een van onze kinderen dit park na een eerste blik in het hoofdgebouw al als het ‘leipste Landal-park waar we tot nu toe zijn geweest’. En dat terwijl we toch op heel wat Landal-parken zijn geweest! Niet alleen vind je op Landal Rønbjerg een mooi zwembad, maar je kunt er ook bowlen, lasergamen, er is een grote binnenspeeltuin voor kinderen tot 12 jaar en buiten zijn meerder speeltuinen en een hindernisbaan waarop je jezelf ook als volwassene lekker kunt uitdagen.

Voor een compleet overzicht van wat er allemaal te doen is op dit Landal-park (en alle andere Landal-parken), is de Landal-app erg handig. Je hebt dan meteen de openingstijden van bijvoorbeeld het zwembad en de supermarkt bij de hand. Gelukkig hebben we die Landal-app standaard op onze telefoons staan 🙂

Lekker ontbijten

Maar voordat we in actie kwamen, haalden we eerst ons ontbijtje op in de supermarkt op het park. We kwamen terug met een tas vol lekkere Deense broodjes, beleg, eitjes, sapjes en – ook fijn om de dag mee te beginnen – koffie. Aan tafel ging het er natuurlijk over wat we die dag zouden gaan doen. Het resultaat van deze ‘vergadering’: eerst naar het zwembad, daarna zien we wel weer.

landal ronbjerg

Naar het zwembad

Het zwembad van Landal Rønbjerg heeft me echt positief verrast. De laatste keren dat ik in een ‘subtropisch zwemparadijs’ was, vond ik het namelijk vaak nogal koud. Maar in het zwembad van Landal Rønbjerg was het echt aangenaam warm, waardoor we het er lekker lang naar ons zin hadden. We verkenden al zwemmend de verschillende gedeeltes (binnen en buiten) van het zwembad, gingen meerdere keren van de glijbanen en luierden wat in de verschillende bubbelbaden. Er stonden ook comfortabele ligstoelen langs de kant van het zwembad – ook binnen en buiten. Maar daar zijn we niet eens aan toe gekomen. Na een tijdje met zijn allen zwemmen, splitsten we namelijk op: de kinderen wilden nog wat langer zwemmen en van de glijbanen, en wij namen plaats in de sauna bij het zwembad. Ook die was echt lekker op temperatuur! Er is trouwens ook een privésauna met een bubbelbad en een dompelbad erbij, die je kunt afhuren.

wellness op landal ronbjerg

Wandelen vanaf het park

Ben jij ook altijd zo rozig als je uit het zwembad komt? Bij ons was het in ieder geval opvallend stil toen we in onze vakantiewoning zaten te lunchen. We waren er duidelijk allemaal een beetje moe van geworden. Toch wilden wij graag nog een stukje wandelen om de omgeving van het vakantiepark te bekijken. De wandeling van 4 km die direct bij het hoofdgebouw begint, leek ons ideaal. De kinderen bleven liever chillen in ons vakantiehuis.

wandelen vanaf landal ronbjerg

Het was een mooie wandeling. Het eerste stuk liep wel langs een weg, maar daarna liepen we langs een mooie boerderij steeds verder richting de kust van de Limfjord. Daar kun je kiezen: over het strand lopen, of over het pad over het gras dat aan het strand grenst en iets hoger ligt. Als je liever niet langs de weg wilt lopen (er is daar niet zoveel verkeer, maar het verkeer dat er rijdt, rijdt best hard), kun je ook over het gras aan het strand heen lopen, en dan bij de trap afdalen en over het strand teruglopen. Of andersom natuurlijk.

strand bij landal ronbjerg

Onderweg zagen we de veerboot naar het eiland Livø aan komen varen en een paar mooie zeilboten passeren. We gingen even in het gras zitten voor een pauze en al heel snel hoorde ik behalve het geruis van de zee ook gesnurk naast me. Na 24 uur op Landal Rønbjerg waren we blijkbaar al zo ontspannen dat we zomaar midden in de natuur in slaap konden vallen! Vaak heb ik meer tijd nodig om de dagelijkse drukte los te laten als we op vakantie gaan, maar nu hadden we een instant vakantiegevoel.

Uiteindelijk kwamen we weer uit bij de plek waar we de vorige avond bij zonsondergang steentjes in het water hadden gegooid. Hier vlakbij staat ook Rønbjerg Fiskehus. Hier schijn je heerlijk vis te kunnen eten. Probeer zeker eens de Deense klassieker Stjerneskud.

Het was een heerlijke, actieve dag geweest. Nu was er mooi nog even tijd om met een boek in de laatste zonnestralen in ons achtertuintje te zitten. Dit kwam wel heel dicht bij de perfecte vakantiedag zo!

Je ziet meer van onze wandeling vanaf Landal Rønbjerg in deze video over onze vakantie in Noord-Jutland. (Als je op de hoogte wilt blijven van nieuwe video’s met reistips, kun je je abonneren op mijn YouTube-kanaal.)

Uitstapjes vanaf Landal Rønbjerg

Er is dus van alles te doen op vakantiepark Landal Rønbjerg zelf. Maar je wilt vast ook iets van de omgeving zien. Dat zou ik je in ieder geval wel aanraden, want Landal Rønbjerg ligt in een prachtig stukje Denemarken.

Vlakbij, in Løgstør, vind je bijvoorbeeld het Limfjordmuseum. Vanuit het museum worden ook natuurexcursies georganiseerd.

lymfjordmuseum

Ook leuk om te bezoeken (en vlakbij) is Aggersborg. Dit zijn de restanten van een oude Viking-nederzetting. Nu zie je alleen nog een verhoging in het landschap waar de ringwal vroeger was, maar vroeger stonden daar 48 gebouwen in en vertrokken hier veel Viking-expedities. Met de app van Aggersborg kun je virtueel om je heen kijken en zien hoe het er hier vroeger uit moet hebben gezien.

aggersborg

Er is ook een kleine expositie ingericht, die (net als Aggersborg zelf) gratis toegankelijk is. (Hier is ook een toilet.)

Meer uitstapjes vanaf Landal Rønbjerg

Tot nu toe heb ik het alleen gehad over dingen die je kunt doen op het park, op loopafstand van het park of op minder dan een half uur rijden van het park. Maar iets verder weg vind je nog veel meer leuke uitstapjes en bezienswaardigheden, zoals:

Zoals je ziet is er enorm veel te zien en te doen in de omgeving van Landal Rønbjerg – en op dit Deense Landal-park zelf dus. Nog veel meer tips voor je vakantie in dit deel van Denemarken vind je:

Zelf heb ik in ieder geval zo’n lijst met leuke tips dat we makkelijk nog een keer op vakantie zouden kunnen gaan naar Landal Rønbjerg!

Wij werden uitgenodigd om op Landal Rønbjerg te verblijven om erover te schrijven op Stralend Denemarken.

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Denemarken deel ik mijn persoonlijke ervaringen en tips voor een vakantie in Denemarken met je. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Zweden, Noorwegen en Finland, en over Scandinavische lifestyle.